Basında POS

Herkes için iyi oldu

Geçtiğimiz yıl Kasım-Aralık aylarında, pek çok işletme panik halinde yeni nesil yazarkasa almak niçin harekete geçti. Akıllarında hangi yazarkasanın daha iyi olduğu ya da işletme için hangi yazarkasanın alınması gerektiği sorusu yoktu. İşletme sahipleri başka bir konuya odaklanmışlardı: Yeni nesil yazarkasa alım zorunluluğu ertelenebilir miydi? Ertelendi de. Maliye Bakanlığı mevcut geçişin yetersiz kalışını göz önünde bulundurarak geçiş için son tarihi l Ocak 2017 olarak belirledi. Zorunluluğun bir yıl ertelenmesinin üzerine açıklama yapan Türkiye Esnaf ve Sanatkârları Konfederasyonu (TESK) Genel Başkam Bendevi Palandöken, “Maliye Bakanlığı, esnafın sesini duydu. Yeni nesil yazarkasada sürenin bir yıl uzatılması, esnafımızda büyük bir memnuniyet yarattı” diyordu. Ancak derin bir nefes alan sadece esnaf ve sanatkarlar değildi. Erteleme yeni nesil 500^Yeni nesil yazarkasa dönüşümüyle oluşan pazar büyüklüğü Türkiye Esnaf ve Sanatkârları Konfederasyonu (TESK) Genel Başkanı Bendevi Palandöken yazarkasaya geçiş süreci içinde sorumlulukları artan yazarkasa üreticilerine de zaman tanımış oldu. Mobil ve masa üstü olmak üzere ödeme kaydedici cihazlarda Maliye Bakanlığı’nın öncülüğünde gerçekleşen dönüşümle toplamda 1,5 milyon cihazlık ve 500 milyon dolarlık bir yazarkasa pazarı oluşmuş bulunuyor. Sektörün önemli oyuncularından POS A.Ş de bu dönüşümde pazar payım korumaya odaklanıyor. Bugün için 210 bin adetlik yazarkasa sektörünün yaklaşık yüzde 50’sini elinde bulunduran POS A.Ş bir IBM iştiraki olarak kurulmuş. Şirket, 2012 yılında Toshiba TEC’in, IBM Perakende Mağazacılık Çözümler Grubu’nu satın almasının ardından, Toshiba Global Commerce Solutions şirketine geçmiş. Bugün için piyasada 55 bin kurulu yazar kasası bulunan şirket için, yeni nesil yazarkasa dönüşümü tam bir fırsat. POS A.Ş’de büyük marketler için, fastfood restoranlar için ve daha küçük işletmeler için olmak üzere üç ayrı model bulunuyor. “Yeni müşteri arayışında değiliz. Önceliğimiz bize ait mevcut yazarkasa dönüşümlerini tamamlamak” diyor POS A.Ş Genel Müdürü Feridun Yuğaç. Bunun için son süre olarak Ocak 2016 tarihi verilmişti. Ancak dönüşümün bu tarih itibarıyla tamamlanamayacağı anlaşılınca sürenin Nisan ayma kadar uzatılması tartışmaları başladı. Maliye Bakanlığı sonunda süreyi 1 Ocak 2017’ye kadar uzattı. “Böylelikle test etmek için bize fırsat tanınmış oldu. Eğer Nisan olsaydı daha sıkışıktı. Ocak olsaydı hiç olmayabilirdi” diyor Yuğaç. Makinelerin TÜBİTAK’ta onay için beklemesi şirketlerin daha fazla zamana ihtiyaç duymasına neden oluyor. Yuğaç, “TÜBİTAK’tan onay bekleyen onlarca marka var. Bizim onayımız da Ekim gibi geldi” diyor. Şirket bugüne kadar piyasada çalıştığı firmalarla 25 bin civarında sözleşme yapmış. Geri kalan 25 bin için de çalışmaları sürdürüyor. Tarihin uzatılması şirketin bu noktada da işine gelmiş. Zira bu denli yüksek oranda yapılan dönüşümde adım adım gerçekleşen geçişler, kurulum ve servis tarafında şirketin elini rahatlatmış. Ayrıca piyasaya çıkmadan önce bazı modelleri daha fazla test edebilme şansı da vermiş POS AŞ’ye. “11 bin lokasyona gitmek zorundayız, ötelenmeseydi sıkışırdık” diyor Feridun Yuğaç. Aslında dönüşümle birlikte firmaların işi de güçleşiyor. Yeni kurallar çerçevesinde yazarkasa ya da mobil yazarkasaların sürekli olarak çalışmasından artık bankalar değil üretici firmalar sorumlu. Belki de bu nedenle şirketler cihazların test aşamasına her zamankinden daha fazla özen gösteriyor.